תזונה נכונה ופעילות גופנית לשיפור איכות החיים

חשיבות התזונה מוכחת שוב ושוב במחקרים. כולם כבר מבינים שבעולם המערבי של העידן מודרני אנו נשלטים ע"י פרסומות למזון עשיר, שמן ומתועש (ולעיתים ריק מקלוריות)..

תוכן עניינים

חשיבות התזונה מוכחת שוב ושוב במחקרים.
כולם כבר מבינים שבעולם המערבי של העידן מודרני אנו נשלטים ע"י פרסומות למזון עשיר, שמן ומתועש (ולעיתים ריק מקלוריות), ובכל פינה ישנם דוכני מזון מהיר, מסעדות ומפעלים המספקים מזון מוכן וקפוא. אנו צורכים תרופות לטיפול בבעיות הבריאות שלנו ורבים סובלים מחוסר פעילות גופנית, מחוסר פנאי בשל שעות עבודה מתישות, מחוסר פירגון לעצמנו ומהמרדף אחר קריירה וכסף.
זהו עידן שבו גם אנחנו וגם ילדינו בעלי סיכון גבוה ללקות במחלות כליליות (לב, לחץ דם גבוה, סוכרת, כולסטרול, טריגליצרידים), במחלות של מערכת העיכול (עצירויות, דלקות מעיים, צליאק, שלשולים ועוד), במחלות של דרכי הנשימה, בסרטן, אוסטאופורוזיס, דלקות  מפרקים, עודף משקל ועוד.


עידן שבו הכל זמין, מהיר, תעשייתי, ממוחשב, חומרי. עידן השפע.


בנסיבות האלה אנו נקלעים למצב שבו התזונה שלנו איננה מבוקרת, המזון שאנו אוכלים אינו מזין את הגוף, אינו מכיל את אבות המזון הנדרשים, ואנחנו מבלים שעות רבות במצב סביל של ישיבה ממושכת, אם זה מול המחשב במשרד או מול הטלוויזיה בבית.
כדי שגופנו יתוחזק כהלכה, יפעל ברמה אנרגטית וחיונית גבוהה ויוכל להתמודד עם חולשות, כאבים ומחלות שתוקפות אותו גם ללא עזרה חיצונית מאסיבית של תרופות וכדורים, עלינו לבצע שינוי באורח חיינו.
בתקופה האחרונה אנו עדים למגמה של שינוי, זו שבאה לידי ביטוי  בחברות היי טק ששינו את התפריט במסעדות החברה, התקינו מכוני כושר ומציעים לעובדיהם שיעורי עיצוב, אירובי ויוגה.
על המרקע מופיעות תוכניות טלוויזיה המסייעות להגברת המודעות לשמירה על הבריאות ולבעיית שמנות-היתר והמחלות הנלוות אליה בצד פרסומות למזון בריאות עשיר בסיבים תזונתיים.
ישנם בתי ספר שבהם שינו את הכריכים במכונות המזון וכעת הם מכילים לחם מחיטה מלאה, יש בהם שילוב של ירקות, גבינות רזות, טונה ועוד.
במקביל גברה המודעות למזון בריא כאשר נפתחו בתי טבע גדולים, עלתה הזמינות של מזון אורגני ובמרכולים מוצע מגוון רחב של מוצרי טבע (החל ממוצרי סויה וטופו ועד פחמימות מורכבות  ממשפחת הדגניים) במחירים סבירים.

 

מהו אורח חיים בריא ומהי תזונה נכונה?

תזונה נכונה מורכבת מתפריט יומי המכיל את כל אבות המזון.

אני ממליצה:
♥ לאכול מגוון רחב של פירות וירקות – טריים, מבושלים, אפויים, מאודים.
רצוי לצרוך בכל יום לפחות 3 מנות פרי ו-6 סוגים של ירקות שונים (אפשר יותר).
♥ לאכול פחמימות מורכבות בתפריט באופן קבוע – אורז מלא, קינואה, פסטה, קוסקוס. לצרוך מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים לצד מזונות פחמימתיים מובהקים, כמו אורז לבן, תפוחי אדמה ותירס.
♥ לשלב דגים, העשירים בחומצות שומן חיוניות ואומגה 3, לצד עוף והודו, מזון מן החי שהוא דל יחסית בשומן אך עשיר במינרלים.
♥ לגוון באגוזים, שקדים, גרעינים למיניהם, טחינה, חלבה, קטניות (חומוס,עדשים, שעועית, טופו, סויה), מזונות חלבונים  עשירים בסידן ומינרלים לצד מוצרי חלב.
רצוי לצרוך מוצרים דלים בשומן (1.5% -5%שומן) כדי להגביר ספיגה של סידן לעצמות.
♥ לצרוך שיבולת שועל (קווקר), סובין, נבט חיטה, ברנפלקס או גרנולה כתוספת סיבים (2-3 כפות במשך היום) ולשתות  כשתי (2) כוסות מים מיד לאחר האכילה כדי לגרום לתנועת מעיים ולמנוע עצירות.
♥ לאכול פירות יבשים או חטיפים בריאים במקום ממתקים, שהם גם עשירים בסוכרים ובצבעי מאכל וגם בעלי אחוזי שומן גבוהים.
מומלץ לאכול כל יום מספר קוביות של שוקולד מריר עם 70% מוצקי קקאו. מחקרים הראו שהשוקולד טוב לבריאות.
♥ מומלץ להימנע מחטיפים וממזונות העשירים בשומן טרנס ובמלח. הם מאלצים את הכליות לעבוד קשה יותר ומעלים את רמת הטריגליצרידים בדם.
חשוב להימנע ממזונות מטוגנים, העשירים בשומן ובשמן, כגון שווארמה, המבורגר וצ'יפס, בורקס, עוגות שמרים למיניהן וכדומה.
♥ לקנות לחם העשיר בסיבים תזונתיים, כגון לחם דגנים, שיפון, כוסמין וכו'. סוגים אלה מזינים ומשביעים מאוד. ניתן לצרוך שתי  (2) פרוסות ביום.
♥ לשתות מים, תה צמחים ותה ירוק כתחליף לקפה ,נס קפה או משקאות מוגזים וממותקים, הגורמים לצריכת קלוריות
ריקות בשל תכולת הסוכר הגבוהה ואחוזי קפאין גבוהים הממריצים את הגוף.

הדבר החשוב הנוסף לשיפור איכות החיים הוא פעילות גופנית.

הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, פעילות בחדר כושר ועוד. כל אחד לפי יכולתו ולפי כוחו.

פעילות גופנית עוזרת לחיזוק השלד, לחיזוק היציבה והתנועה.
היא מעלה את רמת הורמון הסרטונין במוח וגורמת לתחושה טובה ולחיוך לאורך כל היום.
פעילות גופנית תורמת לשיפור תפקודי הלב והריאות, ממריצה את  מערכת העיכול, מעודדת את הנפש ומחזקת אותה במצבי דכדוך וסטרס.
פעילות כזו, המחזקת ותומכת בגוף, משמשת ככלי עזר לירידה במשקל ולשמירה עליו.
פעילות גופנית ניתן לבצע עם חבר/שותף. תמיכה, עידוד ולווי משותף משפרים את הביצועים ואת יכולת ההתמדה.

לסיכום, אני ממליצה להיות קשובים לגופנו, לגוון את התפריט, לנסות מזונות חדשים, לאתגר את בלוטות הטעם.
עלינו לבחון את המזון שאנו אוכלים ולהימנע ממזונות הגורמים לנו לתחושה של כבדות ומלאות, לצרבות, לכאבים למיניהם. יש לבדוק היטב לפני שמחליטים לקחת כדור לשיכוך כאבים או מסיבה אחרת.

חשוב לשלב ספורט ופעילות הרפייה כיוגה, פילאטיס, ריקוד ומוסיקה במהלך היום ובמשך השבוע.
לפרגן לעצמנו דרך טיפולי מגע, עיסוי, רפלקסולוגיה, טווינא ועוד.

 

בברכת בריאות טובה,

אתי שטוסר נטורופתית ורפלקסולוגית.
Eti1965@yahoo.com

מעוניין לפרסם מאמר על שירות טוב שאתה מעניק ללקוחות?
מאמרים נוספים
עבודות גמר בבנייה חדשה

בענף הבנייה יש הרבה עבודה שצריך לעשות בסוף. זה כולל הוספת נגיעות, הוספת אינסטלציה ואביזרי חשמל, וודא שהכל עובד טוב. עיקר העבודה נופלת על כוח

קרא עוד »
מקלחון זכוכית בהתאמה אישית

התקנת מקלחת זכוכית בהתאמה אישית הפכה פופולרית מאוד בשנים האחרונות ומסיבה טובה. זו יכולה להיות דרך ייחודית ומסוגננת מאוד לעדכן את חדר האמבטיה שלך ועדיין

קרא עוד »
בטיחות ילדים בבית

חשוב לוודא שהבית שלכם בטוח לילדים. אתה יכול להשתמש ברשתות והגנה כדי לוודא שהם לא יוכלו להיכנס לחלקים מסוכנים של הבית. חשוב להפוך את הבית

קרא עוד »
עו"ד לענייני משפחה אזור המרכז

דיני משפחה כוללים את החוקים והתקנות הנוגעים למשפחה כמוסד. זה כולל נישואים, ילדים ורכוש. עורך דין לענייני משפחה הוא איש מקצוע המסייע ללקוחות בבעיות בדיני

קרא עוד »